Mediabedrijf Sanoma gaat in Nederland gaat grondig reorganiseren. Het bedrijf neemt afscheid van bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy en schrapt daarbij ongeveer 500 banen.

Dat werd donderdag bekendgemaakt.

Het mediaconcern begint met een onderzoek of in totaal 32 tijdschriften verkocht kunnen worden of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Sanoma verwacht dat onderzoek binnen 6 tot 12 maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

Bij Sanoma werken in Nederland ruim 2000 mensen. De aangekondigde reorganisatie treft vooral de tijdschriftentak en de ondersteunende diensten. Sommige banen blijven mogelijk behouden, als ze meeverhuizen naar een nieuwe eigenaar, zei directeur van de tijdschriftentak Henk Scheenstra in een toelichting tegen het ANP. Hij sloot mogelijke ontslagen bij titels die bij Sanoma blijven overigens niet uit.

Kroonjuwelen: Libelle, Margriet, Viva

De titels die overblijven zijn ,,kroonjuwelen”, vindt Scheenstra. ,,Het zijn prachtige merken waarmee we onze positie in de tijdschriftenmarkt verder gaan versterken”, stelde hij. De tijdschriften waar afscheid van wordt genomen zijn volgens hem echter ook ,,stuk voor stuk” mooie titels. ,,Op de lange termijn passen ze niet meer binnen de strategie”, zo gaf hij aan. ,,We maken ingrijpende keuzes.”

Sanoma heeft zijn kerntitels geselecteerd op basis van hun marktpositie, mogelijkheden om winst te maken en de digitale mogelijkheden. ,,Wij denken dat de titels waarvan we afscheid nemen niet, of in veel mindere mate, aan deze criteria voldoen'', gaf Scheenstra aan.

Titels op de schop

Volgens de directeur is er overigens door verschillende partijen, waarvan hij de namen niet kon noemen, interesse getoond in sommige titels. ,,We voeren nog geen concrete gesprekken. Dat gaat vanaf volgende week beginnen'', zo wist hij.

Sanoma gaat zich richten op de volgende 'focusmerken': Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA (Vrouwen), Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista (Kids & Teens), Ouders van Nu, Kèk Mama (Parenting), vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur (Home Deco), AutoWeek (Automotive).

Titels die in de etalage staan zijn: Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau (Glossies), Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor (Mannen), Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen (Sport), 101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale en Zin.

Sanoma wil zijn bladen en digitale activiteiten ook beter laten samenwerken met de televisiezenders van SBS. De topman van SBS rapporteert vanaf 2014 aan de nieuwe bestuursvoorzitter van SMN, Peter de Mönnink, en wordt opgenomen in de directie van SMN. ,,Wij geloven heel erg in een multimediale strategie. We willen de samenwerking tussen de platforms beter benutten. Het is op geen enkele manier een controlemaatregel richting SBS'', aldus Scheenstra.

Nu.nl bij andere divisie

De digitale activiteiten van Sanoma, zoals nu.nl en kieskeurig.nl, worden vanaf volgend jaar ondergebracht in een internationale tak. Dit besluit heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid.

Sanoma schrijft vanwege de verder verslechterde omstandigheden op zowel de advertentiemarkt als de lezersmarkt verder 268,4 miljoen euro af op SMN. Door die afwaardering lijdt SMN dit jaar verlies. Exclusief de last is er sprake van een ,,gezond operationeel resultaat, op een lager niveau dan in voorgaande jaren'', aldus het bedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl